2014. december 14., vasárnap

Weissmahr Béla - Egy jezsuita teológus-filozófus portréja



"A performatív ellentmondás legegyszerűbb esete [...]: 'egyáltalában nincsen igaz ismeret'. [...] aki ezt mondja, az állítás megtörténte által érvényteleníti azt, amit állít." [...Így...] "igazolhatók a filozófiának legalapvetőbb állításai, [...] ill. mindazok a valóságra vonatkozó és így tartalmi ismereteket közlő tételek, melyek ésszerűen nem tagadhatók." (Weissmhar Béla, szöveg innen)
Weissmahr Béla - Kép innen
Elődeinktől merítve - részlet a héten készült szemináriumi dolgozatomból: 

Életútja[1]

P. Weissmahr Béla (1929-2005) jezsuita filozófus – ahogy maga mondta élete alkonyán – „mindenütt jól érezte magát”. Ennek súlya különösen változatos, részben hányattatott élete fényében érezhető: külföldre menekülési kísérlet, majd börtön; ugyanakkor számos tanulmányi és tanári pozíció szerte a világon – Szeged, Maastricht, Indonézia, Róma, München, Budapest. Ipari tanuló is volt, s egy ideig novíciusmester, melyre tanítványai mai napig szeretettel emlékeznek.
A budapesti születésű fiatalember 1945-ben életének meghatározó lelki élményét élte át a zugligeti Manrézában; ez megnyitotta számára az utat a kontemplatív imára és az Istennek való önátadásra, konkrét formában a jezsuita rendbe való belépésre.
Teológiai tanulmányai és papszentelése (1958) után dogmatikát tanított, majd római papnövendékek tutora lett, később doktori fokozatot szerzett (1971), s metafizikát, filozófiai istentant tanított több helyen, később már egyetemi tanárként (1985). Közvetlen, nyitott egyéniségének és karizmájának jele, hogy Münchenben megszervezte az ún. „Béla-bandát”, mely az amúgy ilyesmire nehezen rávehető professzorok informális szakmai köreként gyümölcsözően működött.
Novíciusmesteri pályafutása közben – melyre kezdetben alkalmatlannak érezte magát, részben a nagy felelősség miatt – szívbetegség érte (1996), mely után élete végéig leginkább lelki vezetéssel és oktatással foglalkozott. Életének középpontja a napi szentmise és imádság volt, s akik emlékeznek rá, azt mondják, „jó volt vele lenni”…
 

Munkássága

Számszerűen viszonylag kevés művet írt, de annál tartalmasabbakat. Néhány tankönyv írása mellett leginkább német és magyar nyelvű szaklapokban publikált. Fő témái: az egység és különbség, Istennek a „teremtményi erők” általi és közvetlen működése (csodák értelmezése – beleértve Krisztus feltámadását –, fejlődés és evolúció), a megismerés és transzcendentális tapasztalat, a szabadság, valamint a retorzív érvelés. Módszerében következetes és sok tekintetben eredeti. A filozófia legfontosabb kérdésének a metafizikai kérdést tartja, a valóság mibenlétét, melyhez az ellentétpárok egymást ki nem záró volta, a valóság dinamizmusa és cél felé haladása jelentik számára a kulcsot.
A szabadság és az élet értelmének témája [tárgyalásához] korábban bevezetett gondolatait, módszereit használja fel ill. alkalmazza [...] Így pl. az Ontológia c. tankönyvében[2] is szereplő retorzív érvelés és performatív ellentmondás, vagy az elkötelezettségen alapuló megismerés a „Bevezetés az ismeretelméletbe” c. tankönyvéből.[3] Mindkét tárgyalt témához kapcsolható még az Ontológiában röviden kifejtett cél-okság[4], melynek kapcsán egyrészt megállapítja a magasabb léttökéletességre való irányulást, másrészt a véletlenre vonatkozóan a valós indeterminizmus mellett foglal állást.
Weissmahr Béla a kortárs magyar filozófia kiemelkedő gondolkodója, akinek életműve bizonyos nemzetközi körökben is ismert, bár egyesek szerint gondolatainak hordereje okán szélesebb körű ismertségre is szert tehetett volna, ha a történelem kedvezőbben alakul. Ő maga mindvégig szerény és közvetlen volt, még azzal együtt is, hogy – ahogy egyik diákjának csendesen megjegyezte – „olyan dolgokra jöttem rá, amikre előttem még senki sem”.



[1] Kránitz Mihály (szerk.): Istenkereső tudósok: Magyar teológusportrék a XX. század második feléből, Új Ember, Budapest, 2007., 283-299. oldalak nyomán

[2] Weissmahr Béla: Ontológia, Mérleg-Távlatok, Bécs-Budapest-München, 1995., 29. oldaltól

[3] Weissmahr Béla: Bevezetés az ismeretelméletbe, Teológiai Kiskönyvtár I/2., Róma, 1978.


[4] Weissmahr Béla: Ontológia, Mérleg-Távlatok, Bécs-Budapest-München, 1995., 143. oldaltól

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése